Yxtaholms samfällighetsförening är till för att tillvarata medlemmarnas intressen och förvalta de gemensamma anläggningarna, såsom vägar, vattenledningar, grönområden och bryggor.
I föreningen ingår alla fastighetsägare obligatoriskt som medlemmar.
Eftersom kommunen endast tar vattenprover vid kommunala badplatser, har styrelsen beslutat att föreningen ska bekosta egen provtagning vid Stavsjöbadet.
Provtagning kommer att ske runt midsommar varje år med början i år.